Maklumat Penyertaan
Mini Konvensyen Inovasi & Kreativiti 2021, PPII
Tema:
Kreatif & Inovatif Pemacu Kecemerlangan PPII
Pemilihan tema ini adalah selaras dengan aspirasi YBhg. Dato' Timbalan Naib Canselor (Pembangunan) untuk menggalakkan warga PPII menjadikan pemikiran secara Kreatif dan Inovatif sebagai budaya di dalam kerja seharian. Continue Reading »
Format Penyertaan
Penyertaan adalah terbuka kepada semua warga PPII.
Setiap Jabatan/Bahagian boleh menghantar minimum satu atau lebih penyertaan.
Penyertaan pertandingan adalah secara berkumpulan.
Ahli kumpulan boleh merentas jabatan/bahagian walau bagaimanapun pendaftaran penyertaan bahagian tertakluk kepada majoriti ahli kumpulan yang mewakili bahagian tersebut.
Syarat-Syarat Penyertaan
Peserta adalah digalakkan untuk menggunakan kaedah PDCA, Design Thinking atau Blue Ocean Strategy bagi mencetuskan idea atau menghasilkan projek inovasi.
Setiap penyertaan yang dikemukakan hendaklah bersesuaian dengan tema.
Projek inovasi yang dikemukakan sewajarnya memenuhi ciri-ciri inovasi dalam penyelesaian di tempat kerja.
Projek inovasi yang dikemukakan adalah asli, tidak pernah dikomersialkan atau diciplak dari mana-mana sumber dalam dan luar negara.
Pencalonan hendaklah mematuhi garis panduan penyertaan ini.
Keputusan panel penilai dalam pertandingan ini adalah muktamad.
Sebarang rayuan keatas keputusan adalah tidak dibenarkan.
Permohonan Penyertaan
Permohonan penyertaan perlu didaftarkan melalui aplikasi yang disediakan oleh pihak penganjur.
Setiap kumpulan hendaklah menyertakan dokumentasi berikut kepada pihak urusetia sebelum tarikh tutup:
Ringkasan Eksekutif–Penulisan ringkas inovasi menggunakan 300-500 patah perkataan (pengisian secara atas talian melalui aplikasi yang disediakan).
Slide pembentangan wajib disediakan oleh semua kumpulan yang bertanding.
Poster Digital (softcopy) mengenai inovasi berukuran A2 orentasi Portrait dalam format PDF/PNG/JPG.
Semua dokumen yang diperlukan hendaklah dimuatnaik melalui platform yang disediakan.
Kandungan Slaid dan Poster
Berikut adalah cadangan kandungan slaid dan poster:
Tajuk Idea Projek Inovasi
Nama kumpulan/Organisasi
Pengenalan
Pernyataan Masalah Objektif
Potensi Pelaksanaan
Cadangan Penyelesaian
Signifikan(Jabatan, Organisasi dan lain-lain)
Jangkaan Keberkesanan Output (Faedah/Kegunaan)
Kriteria Penilaian
Projek dan Persembahan
Sila rujuk perincian enam (6) kriteria penilaian di laman Kriteria Penilaian Projek.
Markah keseluruhan penilaian projek adalah 100 markah.
Poster
Berikut adalah kriteria penilaian poster:
Menepati tema dan objektif projek: “Kreatif dan Inovatif Pemacu Kecemerlangan PPII” (20 markah)
Persembahan menarik: Penggunaan jenis huruf, warna, infografik dan berkaitan (20 markah)
QC Story Mudah difahami (20 markah)
Kekemasan: Susunan penceritaan, Teratur, bersih dan kemas (20 markah)
Kreatif: Estetika dan unik (20 markah)
Markah keseluruhan penilaian poster adalah 100 markah.
Kategori Inovasi
Penciptaan Penciptaan (Invention)
Rekacipta idea terbaru (barangan/peralatan dan perkhidmatan), sistem atau proses yang tidak pernah dihasilkan sebelum ini.
Penambahbaikan (Innovation)
Idea Inovasi produk(barangan/peralatan dan perkhidmatan), sistem atau proses yang ditambahbaik.
Bidang Inovasi
Merupakan terjemahan idea baharu yang kreatif dan inovatif untuk transformasi pengurusan UiTM.
Inovasi Pengurusan bermatlamat untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan tadbir urus universiti kearah pengurusan terbaik dan lancar serta meningkatkan kepuasan hati pelanggan UiTM.
Merangkumi idea penyelesaian baharu (model dan penyampaian perkhidmatan) yang mampu memenuhi kepentingan sosial dengan lebih berkesan dan mengutamakan penglibatan pelanggan UiTM dan masyarakat.
Fokus pelaksanaan inovasi sosial tidak hanya tertumpu kepada pencapaian impak sosial semata-mata, malah memberikan penekanan kepada proses penglibatan pelanggan UiTM dan masyarakat dalam membangunkan sesuatu inovasi.
Ciri-Ciri Inovasi
Peserta adalah digalakkan untuk menghasilkan inovasi yang mencapai ciri-ciri berikut:
Kreatif dan Inovatif :
Idea baharu yang kreatif diterjemahkan melalui penghasilan projek berinovatif yang memberi manfaat kepada organisasi dan pelanggan
Pulangan Nilai Terbaik:
Penjimatan kos melalui pengoptimuman penggunaan sumber.
Penjanaan dan peningkatan pendapatan
Replikasi:
Projek berpotensi diadaptasi secara terus atau diubahsuai mengikut keperluana gensi.
Agenda replikasi perlu diambilkira pada peringkat penghasilan projek sebagai langkah awal pengembangan potensi projek.
Impak positif yang tinggi dan menyeluruh:
Organisasi–Meningkat kecekapan. dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan
Pelanggan–Menepati standard perkhidmatan dan memenuhi ekspetasi pelanggan.
Rakyat–Memastikan keperluan sosial rakyat dipenuhi.
Pengkomersialan:
Penciptaan dan pencapaian nilai baharu kepada pelanggan dipasaran.
Projek berupaya bersaing dipasaran serta mampu menjana pendapatan.
Agenda pengkomersialan perlu diambilkira pada peringkat penghasilan projek